Tuesday, July 24, 2012

KUEH CARA UNTUK BERBUKA

Selamat Pagi semua.. diam tak diam hari ini dan 5hari berpuasa..semalam saya ada buat satu jenis kueh tradisi lama..ringkas dan cepat..pagi ini baru dapat upload...rasanya ramai antara kita gemar makan kueh manis - manis ni...cukuplah untuk kami sekeluarga... jom jengok sekejab resepi ..



Bahan-bahannya:
1cawan 1/2 tepung gandum
200ml santan kotak
1biji telur
1/2 cawan air
1helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
Gula pasir secukupnya untuk inti 
Garam secukup rasa 
Sedikit minyak masak untuk acuan.

Cara-Cara..
  1. Daun pandan dicuci, potong kecil dan kisar bersama air, kemudian tapis. (jika tak nak letak daun pandan pun boleh juga) Satukan bersama santan, tepung gandum, pewarna hijau, telur dan kacau rata hingga semua sebati, saya blend jer.. tambah garam secukup rasa. Kacau adunan tadi. Ketepikan sebentar.
  2. Panaskan acuan kuih cara atas dapur gas, bila panas kecilkan api pada tahap minima. Sapukan sedikit minyak masak pada setiap ruang acuan (guna daun pandan yang dilipat)
  3. Tuang adunan tadi dalam bekas bermuncung tuang hingga hampir penuh. Letakkan sedikit gula pasir pada setiap kuih. Tutup permukaannya acuan dengan tudung periuk. Masak hingga kueh menjadi pucat dan tidak melekat bila disentuh.
  4. Berhati-hati bila keluarkan kuih dari acuan kerana iaiya panas..letak dan sejukkan. Hidangkan untuk berbuka puasa Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...